Na bijvoorbeeld vliegreizen, verzekeringen, energieprijzen en smartphones kun je nu ook de prijzen van producten in supermarkten vergelijken. Alwin van der Velden heeft hiervoor de website Superscanner opgetuigd. Hoe nieuw en uniek is dit initiatief?
Waar kun je het voordeligst terecht voor een fles cola, blikjes kattenvoer of een mandje met zelfgekozen boodschappen? Dat kun je checken bij de website Superscanner, die vorige week live is gegaan. Het moet het Nederlandse equivalent worden van mySupermarket.co.uk, een Britse vergelijkingssite waar consumenten hun mandje boodschappen kunnen afrekenen bij de supermarkt die als goedkoopste uit de vergelijking komt.
Superscanner staat nog wel in de kinderschoenen: je vindt er tot nu toe slechts de prijzen van vier supermarktketens (Albert Heijn, Jumbo, Plus en DekaMarkt) en een directe koppeling met supermarkten ontbreekt. Maar dat gaat veranderen, zegt Alwin van der Velden, die samen met zijn compagnon Andries Mooij de website heeft opgetuigd.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de actuele prijzen zijn te zien?
“We hebben een tool gebouwd waarmee we dagelijks de prijzen van supermarkten kunnen verzamelen. Dit is openbare informatie, die te vinden is op de websites van de supermarkten. Wij brengen deze prijzen vervolgens bij elkaar, zodat de klant direct kan zien waar hij bijvoorbeeld het goedkoopst een fles van anderhalve liter Coca-Cola kan kopen.”
Er is nog niet veel vergelijkingsmateriaal: slechts vier supermarkten doen mee. Worden dat er meer?
“We zijn begonnen met enkele supermarktketens met een relatief groot marktaandeel en willen stap voor stap andere supermarkten toe gaan voegen. Voorwaarde is wel dat we actualiteit van de prijzen kunnen blijven waarborgen.”
Websites als Kieskeurig.nl of Prijsvergelijk.nl sluizen bezoekers door naar de websites van aanbieders. Jullie doen dat nog niet. Gaat dat veranderen?
“Dat is wel de bedoeling. We zijn hier nu over in gesprek met een supermarkt. Uiteindelijk moeten klanten op onze website hun winkelwagen kunnen vullen en die winkelwagen vervolgens kunnen overhevelen naar de voordeligste supermarkt. Dan wordt het voor consumenten een logische stap om eerst naar onze site te gaan als ze online boodschappen willen doen.”
Verwachten jullie dat Superscanner een prijzenoorlog ontketent?
"Niet direct. Wel verwacht ik dat er een eind komt aan het beeld dat de ene supermarktketen altijd duurder is dan de ander. Dat beeld klopt namelijk niet. Waar je het voordeligst terecht kunt, hangt af van de samenstelling van je winkelwagen en het moment. Dat kan per dag verschillen."
Met boodschappen-app Sjoprz kun je ook prijzen in supermarkten met elkaar vergelijken. Wat is het verschil?
"Wij hebben er heel bewust voor gekozen om te starten met een webplatform, dat ook toegankelijk is met een smartphone. De meeste mensen die online hun boodschappen bestellen doen dat nog steeds via een computer. We zijn wel bezig om daarnaast een app te ontwikkelen. Die krijgt dezelfde functionaliteit als de website."
En waarin onderscheiden jullie je van andere vergelijkingssites, zoals Reclamefolder.nl en Spotta.nl?
"De meeste andere vergelijkingssites focussen zich op aanbiedingen, terwijl wij ook kijken naar de reguliere prijzen. Bij Superscanner hoef je geen folder door te bladeren, maar kun je per product checken welke supermarkt het voordeligst is. Daarnaast willen wij prijsnotificaties gaan aanbieden: je krijgt dan een seintje als een favoriet product in een van de supermarkten in de aanbieding is. We hopen dat volgende week rond te hebben."
De prijzen van producten zijn nu nog lastig te vergelijken, omdat gewichten en aantal niet gelijk zijn. Gaan jullie dit aanpassen?
"Dat heeft wel onze aandacht. We willen in de toekomst bijvoorbeeld de prijs per 100 gram te tonen, zodat beter inzichtelijk wie écht het goedkoopst is."
Jullie vergaren veel data. Gaan jullie daar iets mee doen?
"Wij zijn niet van plan om data van klanten door te verkopen. Wel willen we informatie over producten, productprijzen en lanceringen van nieuwe producten gaan doorverkopen aan fabrikanten. Daarvoor willen we speciale dashboards gaan ontwikkelen."
Wordt dat jullie verdienmodel?
"Er zijn nog allerlei andere mogelijkheden om met Superscanner geld te verdienen. We kunnen bijvoorbeeld ook werken met het commissiemodel, waarbij supermarkten ons commissie betalen als we een klant doorsturen naar hun website. Ook kunnen we geld verdienen met promoties op de website, al zijn we daar wel terughoudend in. Het is voor ons heel belangrijk om echt onafhankelijk te blijven."
Lees ook
Dit doet de nieuwe websuper Picnic anders dan Albert Heijn en Jumbo
Jumbo groeit gestaag online, maar geld verdienen is niet makkelijk
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl